Поезія Г.Аполінера

   Гонтарук Тетяна Миколаївна учитель Побужанської ЗОШ І-ІІІ ступенів 

Тема: " Божественна   гра життя і уяви..."
Поезія французького поета Гійома Аполлінера
Мета: Ознайомити учнів Із життєвим шляхом і творчістю Гійома Аполлінера; Разом з учнями поринути в світ поезії митця; визначити сутність його поетичної реформи; розвивати вміння відчувати І сприймати поетичний текст"; аналізувати вірші; виховувати Інтерес  і повагу до поетичного слова.
Обладнання: портрет поета, малюнки Анрі Матісса та Пабло ПІкассо;
схема "Творчість Аполлінера";збірка "Антологія зарубіжної поезії ХХ століття"; учнівські роботи до вірша "Міст Мірабо".
І життя наче спирт полум’яний ти п’єш
"Зона”. Збірка "Алкоголі" Г.Аполлінер
Візитною  карткою кожного поета є його вірші.  В них І душа поета І його почуття,  І ставлення до життя. Тому розмову про особистість Гійома Аполлінера та його творчість хочу розпочати саме  з вірша,  який на мою думку, допоможе зрозуміти не тільки особливість Аполлінера як поета, а й розкаже про час у якому жив поет. (Виразне читання уривку з вірша "Малень­ке авто".)         - Рядки цього вірша викликають в уяві жахливі картини по­чатку ХХ століття,  "кривавого століття війн І революцій", також стають своєрідним літописом духовного життя поета, що несе у собі всі ті армії, що бились, усі ті страждання людей,  яких, мов німі отари женуть  пастухи-гіганти".  "Відчув я у собі якісь нові Істоти, що світ новий будують", проголошує поет в одному  Із рядків вірша. Сьогодні ми разом спробуємо поринути у той новий світ Аполлінера, "для якого  поезія не "божественна гра життя І уяви,  в якій найскромніший факт - відправний пункт е незвіда­ну нескінченість".
Допоможуть нам розібратися у великій  кількості фактів та матеріа­лів дослідження учнів" з Історії життя поета. Завдання класу  за писати у зошити план,   за яким розповідатимуть учні. До  кожного пункту плану записати ключові, найважливіші слова теми до психологічного портрета митця. Отже,  слово дослідникам.(план на дошці: 1. містична Історія народження. 2. Як з’являється псевдонім Гійом Аполлінер(пошук нового, розіграші)
3.     Історія нерозділеного кохання до Анні Шейден.  Як ця Історія вплинула
на творчість поета? (самотність,  страждання»  сум І робота над віршами;
4.     Париж. Бурхливе  культурне життя. Зміна відношення до життя)
5.     Пабло Пікассо. (звертання до кубізму, створення каліграм)
6.     Кохання до Луїзи де Шатїйон. Участь у Першій світовій війні.
злет почуттів І знову страждання,  пошук Батьківщини продовжується,)
7.     Останні роки життя (нарешті взаємне  кохання,  отримане громадянство,
але рок, Іронія долі - все це занадто пізно).
- Яким ви уявили Аполлінера як людину І як поета?
-       Із сукупності вражень  постає неординарна особистість,   котрій
притаманні великий розмах почуттів І вразливість, дотепний розум І ­
меланхолійність, дух товариськості І водночас відчуття глибокої самотності,
щиросердність, навіть дика "наївність".
-       Колоритна зовнішність та неординарність характеру спонукала
багатьох
художників узятися за олівець або пензель.  Ви бачите дружній
порт
рет-шарж Анрі Матісса, та малюнок за роботою П.Пікассо.
Творчість Аполлінера над звичайно цікава,  сповнена новим змістом (перед цим записати у  зошити назви всіх  збірок,  пояснити ці назви) Це  І ліричні вірші, І епічні твори,  в яких поет часто використовує "ефект здивування", несподівані метафори,  що вражають читача. Особисті враження дуже важли­ві,  тому я просила вас прочитати вірші, надруковані у підручнику  І поді­литися своїми враженнями: ( віршІ у перекладі Миколи Лукаша;
1.       Вірш "Сутінки"                                     і
2.    Вірш "Зона"
3.       Уривок Із "пісень нелюбого" (Молочна путь сяйлива сестро)
4.    "Лорелея"
-   Чим відрізняються ЦІ вірші від традиційних поетичних форм?
Чи впливає на музичне  звучання вірша відсутність розділових знаків?
-   робота з підручником,  прочитайте (ст.) які рими притаманні
поетичному світу Аполлінера.  ар о які особливості ми ще  згадали?
-Аполлінера вважають представником нової мистецької течії кубофутуризму ( поєднання кубізму та Футуризму),  визначальною рисою якого з симультанеїзм (одночасний) - одночасне  зображення в одній площині різнорідних об'єктів, непов’язаних між собою образів, мотивів,  переживань І вражень. Яке вираження це  знаходить у  поезії Аполлінера спробуємо з’ясувати,  проаналізувавши вірш поета    "Міст Мірабо". Для написання цього вірша автора надихнула кохана жінка Марі Лорансен.
-        Виразне читання вірша у  перекладі М.Лукаша.
-        питання для аналізу вірша:"
-   Про що йдеться у вірші - про річку,   про міст,  про любов?
про життя, його плинність, яку не можна спинити. Про самотність, яку не можна подолати. про Любов, яку не можливо втримати, про Надію, без якої    уявити життя неможливо).
Всі ці вічні поняття викликають у кожного з вас різні асоціації,  спробуємо  їх виразити у  кольорі,  прочитайте ще раз вірш, знайдіть поняття, про які ми говорили,   з яким кольором вони у вас асоціюються? Тепер розмістимо їх на дошці (така техніка називається монтажем)
-   Об’єднавши всі ці образи,   почуття,   поняття автор створює ще
один образ. Як ви гадаєте,  що це? (Вічність.  Роки не повернуться ніколи,
любов не повернеться ніколи.  І лише річка - символ  плинності «життя буде текти завжди.  " Хай Сена плине"
Хто ще причетний до вічності? (Ліричний герой,  який попри наближення ночі І згасання дня залишається на мосту "А я ще є")
- У яких рядках стверджується сила життя? (Рефрен - рядок що повторю-ється наприкінці кожної строфи).
Чи  змінюється смисл рефрену відносно до змісту кожної строфи, висновок: Усі асоціації автора об'єднуються в місткій художній образ, 10 раз  змогу глибше  зрозуміти світ,  життя. Хоча життя неначе спирт болюче,  може спричинити біль,  але не можна його зупинити. Треба прийма­ки .^життя таким/яким воно з,  бути готовим до змін.
Аполлінер поєднав у вірші ритм ткацької лісні > Ш от.  з духом народних пісень  про кохання, досягнув надзвичайної мелодійності. На початку   ХХ століття
на основі вірша наводилася геніальна "бардівська пісня". А ось як сучасна молодь  відчула    творчість  поета.
-       пісня у виконанні Тендера С,  Шехчвміс та Швеця Д.
-       вірш у малюнку Швеця д/
закличне слово.  І нехай не  ..Кажуть,  що молодь  зараз погана. Ось  послухайте вас І народжується наділ,  що прекрасне вічне,  І молодь розуміє ПРЕКРАСНЕ.
підсумком робити на уроці буде робота з картками. Дайте відповіді на питання.
домашнє  завдання:   Вивчити вірш "міст Мірабо" напам’ять.
Підготувати читання та аналіз віршів із збірки "КалІграми. Вірші миру та  війни." "

Бак Світлана Костянтинівна учитель зарубіжної літератури
Загальноосвітня школа I-III ступенів с. Троянка
Голованівський р-н Кіровоградська обл..
2004

 

 

Тема: На мосту Мірабо поряд з Апполінером.

( „Міст Мірабо” Гійом Апполінер.)

Мета:
1.     на основі аналізу вірша познайомити учнів з принципами художнього мислення автора, поглибити знання понять „симультанеїзм”, „футуризм”, „кубізм”
2.     ознайомити з естетико-концептуальними особливостями авангардистської літератури на прикладі вірша Апполінера „Міст Мірабо”
3.     підготувати учнів до самостійного  читання авангардистської літератури.
Хід уроку:
       I.       Слово учителя. (підготовка до сприйняття тексту)
(Тема уроку не називається.) Почнемо урок із поезії. Спробуйте увійти у свідомість ліричного героя.
    II.      Читання поезії учителем.
 III.       Аналіз тексту.
·        Перші враження.
·        Що здивувало?
Читання вірша учнями.
1.     Чому цей вірш можна читати по-різному?
2.     Навіщо потрібно було поету відмовитись від розділових знаків?
(У кожної людини індивідуальне сприйняття будь-якого тексту, навіть у різному настрої людина по-різному розставить паузи.
Щоб викликати читача на співпрацю
Передати раптовість, динамізм подій у світі
Поет відтворює „потік життя” як потік ріки: їх не можна зупинити, „поставивши коми”)
3.     Поясніть назву поезії. Чому автор говорить про міст? Який символічний зміст має це слово?
Слово „міст” багатозначне.
Міст – це й ознака цивілізованого міста, це й поєднання частин міста, міст прокладений через бурхливу річку як порятунок від „крутняви шаленої”, міст рук – це порятунок від самотності й від плинності почуттів. Але у назві вказує поет точне місце – такий міст тільки у Парижі. Значить, світ, про який говориться у вірші стосується не просто будь-якого ліричного героя , а сучасного героя –парижанина. Таке враження, що з клаптиків здогаду складається картина. Міст через бурхливу річку, міст від серця до серця, міст від автора до читача.
Можливо, для автора важливо показати сучасне йому місто, але за допомогою ритму (а саме ритму ткацького верстату), нагадати про вічні теми – любов і надію, зраду, самотність. Ритм сучасного життя у цивілізованому світі шалений. За цією крутнявою іноді губляться справжні почуття, але людина залишається людиною, надія в ній живе і автор пропонує зупинитися і тоді на почуття не буде впливати час, метушня. „Рука в руці – постіймо очі в очі” Кохання може врятувати людину від плину часу, від згубного впливу технократичного суспільства. Навіть, символ цивілізації – міст – стане порятунком для людини і з’єднає її з минулим і майбутнім, тобто зробить людину поза часом, „Нехай вода тече хлюпоче” „А я ще є” Є самодостатня людина, є почуття, є суб’єктивний неповторний світ.
Міст – це символ Вічності, зупинка в часі. Місце, де не діють закони Годинника життя.
4.     Що ви уявили, слухаючи вірш? Які звуки ви почули?
Читаючи вірш, кожний бачить світ ліричного героя по-своєму. Наприклад, можна намалювати картину, у центрі якої дві руки, під ними бурхлива ріка. А над усім править величезний годинник. Зліва і справа видно висотні будинки. Все це відбувається у серці. Чути дзвін годинника, який невблаганно відлічує години й хвилини (до речі, хода годинника  дуже схожа на звук  роботи величезного верстата), шум великої ріки та стук двох сердець.
5.     Які предмети, образи, переживання зображені одночасно?
Одночасно зображені почуття ліричного героя, плин часу, урбаністична тематика, природа, уривки філософських думок
6.      Як називається літературна  течія, яку використовує Апполінер?
Кубофутуризм (поєднання кубізму з футуризмом), визначальною рисою якого є симультанеїзм.
Світ показаний реалістично, але світ показаний не таким, яким його бачить автор, а таким, яким він його мислить. Це суб’єктивне бачення світу.
(Симультанеїзм –одночасне зображення в одній площині різнорідних об’єктів, не пов’язаних між собою образів мотивів, переживань, вражень.)
7.     Про що цей вірш?
Про життя: „Крутня ва шалена”, „Життя хода тягуча”
Про кохання „Так і любов біжить у тебе в мене”
Про надію „надія ж невгамовано жагуча”
Про час „Хай бє годинник, ніч настає”
Про Вічність „Під мостом Мірабо хай Сена плине”
Про суб’єктивний світ людини Що таке годинник? Неминучість смерті, закінчення всього? А може, наближення очікуваного, час стає повільним у серці героя – очікування таке довге? Можливо, годинник – це серце героя, яке відмірює радість і біль кохання?
8.     Що  об`єднає ці образи, мотиви та переживання?
Вони не зупиняються, струмують, тобто динамічні, „живі”
9.     Місце дії?
- на мосту, тобто у місті, у реальному світі. Це  Париж, міст над Сеною
– у серці героя
10.                       Це початок кохання чи кінець? Доведіть.
(учитель дає змогу висловити свої думки. Добре, якщо виникне діалог учень – учень)
·        Скоріше кінець, „любов сплива”.
·        Можливо, це тільки початок -  „любов біжить у тебе в мене”
·        Але ж настрій песимістичний : „журба й втіха”, „життя хода тягуча”
·        Це йде мова про життя і про те, що любов може минути, але „я ще є”. Можливо, ці слова  про  любов?
11.                       Які ритми ви відчуваєте?
Ритм роботи ткацького верстата – постійне повторення рефрену, ритм міста, стук серця.
12.                       Визначте жанр
це фольклорна основа вірша (ткацька пісня ХІІІ ст. І народна пісня про кохання)
13.                       Що ще додав автор?
Додав відчуття сучасної цивілізованої людини.
14.                       У який час живе герой цього твору? Чому?
Герой  - дитина урбаністичної цивілізації, все, про що вона думає відбувається на фоні індустріального міста. Це світовідчуття людини поч. ХХ ст.
15.                       З якими видами мистецтва можна порівняти вірш?
З живописом, музикою (з фугою – у вірші є багато тем, які звучать одночасно), з сучасною бардівською піснею.
(Учням пропонувалось намалювати до вірша ілюстрацію або виконати вірш під музику. Це було випереджальним завданням. А може бути творчим завдання на наступний урок)
16.                       Чи автор і ліричний герой одна й та сама людина? Де знаходиться автор?
Автор і ліричний герой дуже схожі, але це різні люди. Автор показав свідомість сучасної людини, яка залишилась у поезії і живе своїм життям. Сам автор знаходиться ніби над часом, над Мостом Мірабо. Він запрошує читача встати поруч і подивитися на ліричного героя збоку. Здається, в останніх стрічках він говорить про себе, можливо й про нас, читачів „А я ще є”
17.                       Що можна сказати про автора ? Який він?
Не знаючи біографії можна сказати, що автор самотній у цьому місті. Любить його, знає. Але шукає для себе таке місце, до якого не діставав би шум світу, де можна побути самому з поезією, яка і є тим мостом Вічності, порятунком, надією. Автор непересічна  індивідуальність, експериментатор, який постає проти усталених норм. Таким чином є рушієм Духовного Прогресу. Він цінує життя, шукає відповідей на питання, небайдужа людина.
18.                       Чи знайоме вам ім’я Гійома Апполінера? Подивіться на фотографію поета  на стор.87. (підручник Є.Волощук Зарубіжна література. Київ. „Генеза”, 2004)
19.                       Що можна сказати про нього, дивлячись на різні знімки? Знайдіть інформацію про походження та справжнє його ім’я. 
20.                       Знайдіть у біографії факти, які підтверджують ваше уявлення про нього. (стор.88-89)
21.                       Слідом за Апполінером (читання віршів учнів, малюнки)
22.                       Учні визначають тему уроку і записують у зошити.
Домашнє завдання:
1.     Вивчити на стор. 87-93 відповісти
на 3-4 запитання стор.97
2.     Вивчити вірш напам’ять
3.     Проаналізувати вірш
із збірки „Алкоголі” на вибір

Література:
Є. Волощук . Техне майєвтике. Тема , 2000
Є. Волощук. Зарубіжна література 11 кл .Критика. К., „Генеза” 2004
Є. Волощук. Вивчення зарубіжної літератури в 11 класі. К., „Освіта” 2002
Журнал „Всесвітня література №4 2001 ст.2. Урок  К.В. Тараник „Кубофутуризм та сюрреалізм – ключові категорії будови уроку”

На даному уроці не вивчається детально біографія поета. Учням пропонується самостійно прочитати про Апполінера у підручнику. Учитель на уроці намагається зацікавити творчістю поета. А через неї пробудити інтерес до самого автора. Можна на початку уроку запропонувати учням прослухати вірш „Відповідь запорожців  турецькому султану”, показуючи зв’язок французького поета з Україною. А потім звернутися до вірша „Міст Мірабо”. На другому уроці більше роботи планується з матеріалом підручника Є.Волощук. На третьому уроці буде розглядатися збірка „Каліграми. Вірші Миру та Війни” Це можливо, якщо учитель може дозволити собі працювати над творчістю Апполінера хоча би 3 години.


Після знайомства з творчістю Апполінера.

Ріка життя.

Життя іде життя минає
Та вороття
Назад немає так згасає
Іскра кохання коливання завмирає
Хай сплине час загоїть рани
Полишать нас думки-тирани
Ріка життя шумить вирує
Потік шалений
Плин скажений струмує
Неначе каже щось віщує
Хай сплине час загоїть рани
Полишать нас думки-тирани
Минає біль весна приходить
Опісля суму
Важку думу теж наводить
Ген по сходах сонце сходить
Хай сплине час загоїть рани
Полишать нас думки-тирани.
Олена Дудник





Немає коментарів:

Дописати коментар