Матеріали засідань

Міжрайонний семінар з участю автора навчальних програм, підручників із світової літератури, кандидата філологічних наук, професора, президента асоціації учителів зарубіжної літератури України Ковбасенка Юрія Івановича

Присутні учителі Голованівського, Добровеличківського, Ульянівського районів.
Ульянівський район – Попадик Лариса Петрівна методист світової літератури відділу освіти
1.     Знайомство зі школою. Директор школи Бак Юрій Анатолійович
. Вітання учнів.
Вручення Подяки від учнів – учениця 7 класу Менщикова Світлана.
Вірш «Автору» учень 9 класу Шукайло Владислав
2.     Засідання методичного об’єднання суспільно-гуманітарного циклу Троянської ЗШ І-ІІІ ступенів      
Тема: «Знаходження смислів художнього твору. Притча «Віслюк». Майстер-клас  Іванішиної Тетяни Станіславівниучителя української літератури Троянської ЗШ І-ІІІ ступенів, призера районного туру конкурсу «Учитель року 2012»
Члени МО:
Голова: Бак Світлана Костянтинівна - учитель світової літератури, учитель-методист
Бак Юрій Анатолійович – учитель історії, учитель-методист
Тарко Ольга Дмитрівна – учитель української та світової літератури
Топольник Інна Олександрівна – учитель історії
Масна Олена Миколаївна – учитель англійської мови
Бак Анастасія Юріївна – учитель етики
3.            Майстер-клас лауреата обласного етапу конкурсу «Учитель року 2011»Вітко Марини Іванівни, старшого учителя світової літератури Помічнянської ЗШ І-ІІІ ступенів Добровеличківського району Кіровоградської області, члена обласної творчої групи учителів світової літератури на тему «Сучасні підходи до аналізу художнього тексту на прикладі мініатюри Рюноске Акутагави «Дощ».
4.     Рефлексія. Проводять Бондаренко Вікторія Степанівна, старший учитель світової літератури НВК «Голованівська ЗШ І-ІІІ ступенів іменіТ.Г.Шевченка-гімназія» та Гончарук Олена Іванівна, методист районного методичного кабінету.
5.     Засідання районної творчої групи учителів світової літератури веде керівник творчої групи учитель світової літератури Троянської ЗШ  І-ІІІ ступенів  Бак Світлана Костянтинівна
Тема. Нові підходи до викладання світової літератури. Мілорад Павич «Принц  Фердинанд читає Пушкіна»
ТЕКСТ - ЦЕ ЛИШЕ ПІКНІК, НА ЯКИЙ АВТОР ПРИНОСИТЬ СЛОВА, А ЧИТАЧІ – СЕНС
 ЦВЄТАН ТОДОРОВ
Кожна книга розповідає про інші книги і складається лише з інших книг
УмбертоЕко
План
1.      Вступ слайд 1
2.      Милорад Павич. Сторінки біографії та творчості  – презентація  Бондаренко Вікторії Степанівни старшого учителя світової літератури НВК «Голованівська ЗШ І-ІІІ ступенів імені   Т.Г.Шевченка-гімназія»
3.      Слайд 2, 3
4.      Першівраженняпісляознайомлення з твором.(Хаим Сокол, "Летучая трава (Ризома)"
5.      Рівнісприйняттяпостмодерністськоготвору Слайд 4

(ПРЕЗЕНТАЦІЯ РІВНІВ СПРИЙНЯТТЯ (МНОЖИННІСТЬ ПРОЧИТАННЯ)
1.     хаос
2.       ФІЛОСОФІЯ ЧАСУ _ СПОСТЕРІГАЧІ
3.       МИЛЬНА ОПЕРА
4.       СУЧАСНИЙ      ПУШКІН
5.       ІСТОРИЧНИЙ АНЕКДОТ
6.       МІФОЛОГІЗАЦІЯ (РІЧКА ДУНАЙ міфологема річки СТІКС, РЕІНКАРНАЦІЯ, І СМЕРТЬ ДУЕЛЬ,  2 – ЧЕРЕЗ СОН 3 – через свідомість ПРИНЦА)
7.       ПРИНЦ НІКОЛИ НЕ ПОМРЕ, ТОМУ ЩО ВІН ЯК І ГЕРОЇ ПУШКІНА ЗАЛИШИВСЯ В  ЛІТЕРАТУРІ)

6.      Літературнагра (слайд 5, 6, 7) Баранова Катерина Карпівна старший вчитель світової літератури НВК «Перегонівська ЗШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ»
7.      Карточки «Риси постмодернізму» підготували КравецьТетяна Дементіївна – старший учитель Межирічківської ЗШ І-ІІІ ступенів, керівник РМО вчителів світової літератури  та Пузирьова Ірина Віталіївна старший учитель світової літератури Грузянської ЗШ І-ІІІ ступенів
8.      Чому Фердинанд відчуває себе Лєнським?
9.      Хронотоп у творі (слайд 8, 9)Левченко ПавлоВолодимирович старший учитель Побузької ЗШ І-ІІІ ступенів
·         (Додаток 2 Шенбрунн)
10.  Витокитворчості- ФилософіяДанна, впливБорхеса – Гайдай Наталья Анатоліївна учитель світовоїлітературиКлинівської ЗШ І-ІІІ ступенів
11.  Символи(слайд 10-14) ГонтарукТетянаМиколаївна, старший учитель Побузької ЗШ І-ІІІ ступенів
12.  Мотив сну (слайд 15)
13.  Віртуальна реальність, сучасна міфологізація (слайд 16)
8.     Історичний коментар Бак Юрій Анатолійович учитель історії Троянської ЗШ І-ІІІ ступенів учитель-методист
9.     Переклади оповідання  КравецьТетянаДементьєвна старший учитель Межирічківської ЗШ І-ІІІ ступенів
10.                     Боротьба за читача(слайди 17-19)
11.                     Чи змінились ваші враження від твору? Що найбільше вас вразило?



Відділ освіти Голованівської районної державної адміністрації   

«Погоджено»
з завідуючим методкабінетом
 В.С.Міщенко

І засідання районної творчої групи
учителів світової літератури
грудень 2013р
місце проведення Голованівськ
Проблема
Інноваційні методи навчання
Форма
Круглий стіл
Тема: «Я роблю так». Обмін досвідом.
План
  1. Інформаційний блок. Методичні новинки. Літературні конкурси. Новини.
  2. «Я роблю так» - обмін досвідом
  3. Мультимедійні засоби навчання – на допомогу вчителю
Домашнє завдання: підготувати  учнів до практичної роботи з теми Л. Керолл «Аліса в країні див»






Звіт
про роботу районної творчої групи
учителів зарубіжної літератури за 2008-2009 н.р.

Протягом 2008-2009 навчального року творча група учителів зарубіжної літератури Голованівського району працювала над проблемою «Використання інтерактивних технологій у викладанні літератури»  та використання джерел Інтернет під час підготовки та проведення уроків.
Учителем зарубіжної літератури Троянської ЗШ І-ІІІ ступенів Бак С.К. була представлена система уроків з теми «Ф.М.Достоєвський «Злочин і кара» та мультимедійні презентації до останнього уроку
Система уроків з теми «Ф.Достоєвський «Злочин і кара»
Тема уроку 1-2 Входження в світ Достоєвського. Прогнозоване читання оповідання Ф.М.Достоєвського «У Христа на ёлке»
 «Крізь страждання до радості»
Ф.Достоєвський
Мета: зацікавити творчістю письменника;
познайомити з творчою лабораторією письменника;
узагальнити прочитане;
визначити своє ставлення до християнських моральних цінностей;
висловлювати свій власний погляд на те чи інше питання, аргументувати його
Домашнє завдання: написати міні-твір «Чого я навчився у Достоєвського?» , прочитати на ст152-166 (внутрішня біографія )
Тема уроку 3«Злочин і кара» - це втілення нового художнього мислення письменника. Петербург Достоєвського
"Некуда идти человеку, а ведь это надобно".
Ф.Достоєвський
Мета:
Простежити за показом міста контрастів- символа пригніченої душі;
Познайомити учнів з головним героєм – студентом і філософом;
Розвивати навички аналізу тексту;
виховувати толерантність, повагу до думок інших людей
Домашнє завдання: підготувати виступи І-ІІгр. «Історія сім`ї Мармеладових/ Раскольнікових. ІІІ гр. Символіка прізвищ та імен ІV гр. Символи страждання
підібрати цитатний матеріал
Тема уроку 4 .Мотив «тупика» в романі «Злочин і покарання» Вплив міста на долі героїв.
“Сострадание есть главнейший и, может быть, единственный закон бытия человеческого”,.
Ф.М.Достоєвський
Мета: проілюструвати традиційність теми міста в літературі XІ ст., розкрити пагубний вплив міста на душу героя;
учити аналізувати текст, уміння порівнювати й  аналізувати ситуації;
развивати зв’язне мовлення;
проаналізувати епізод (ч.1, гл. 2 роману), скласти характеристику героїв епізоду.
формувати особисту оцінку вчинків героя.
Домашнє завдання: підготувати розповідь про теорію Раскольнікова, записати план злочину, виписати числа, які мають символічне значення й речі.
Тема уроку 5: «Щоб душа була жива...» (по роману Ф.М.Достоєвського «Злочин і кара»)
“ Тварь ли я дрожащая или право имею?...”
“Разве я старушонку убил? Я себя убил, а не старушонку!”
Ф.М.Достоєвський
Мета: Учити розумінню ідейно-художнього задуму письменника через аналіз епізодів, усвідомлення ролі художньої деталі, антитези, лексичного повтору;
Розвивати навички міркування, зіставлення, порівняння, синтезу;
Виховувати почуття жалю до ближнього, поваги до гуманних заповідей, прагнення до збереження моральних законів у собі, неприйняттю насилля у всіх його ідейних проявах;
Домашнє завдання: Обов'язкове для всіх: знати зміст роману (частина IV розділ 5; частина VI глави 5, 6).
Додаткове домашнє завдання (на вибір):
письмове міркування «Про що змусив задуматися роман  Ф.М.Достоєвського»;
прочитати критичну статтю про передісторію роману виписати тези, підготувати усне повідомлення; підготувати переказ статей підручників.
Тема уроку 6 Раскольніков і Свідригайлов (аналіз епізоду роману Ф.М. Достоєвського "Злочин і покарання", "Знайомство Раскольнікова зі Свідригайловым
Мета: Через аналіз епізоду показати засоби психологізму в романі “Злочин і
покарання” і виявити роль образу Свідригайлова.
Знайомство з особливостями психологічної    майстерності письменника
  Удосконалювання навичок аналізу епізоду
Аналіз ролі двійників у романі на основі    аналізу епізоду
 Вчити  учнів висловлювати думки про руйнуючий    вплив на людину ідеї про надлюдину,    ідеї про вседозволеність
Домашнє завдання: підготуйте відповідь на запитання: “ Чи є в Раскольнікова ще двійники?” Доведіть свою точку зору.
Тема уроку 7. Біблейські мотиви й числова символіка в романі "Злочин і кара"
Какой поэт, какой художник
К тебе не приходил, любя:
Еврей, христианин, безбожник -
Все, все учились у тебя!
И сколько мыслей гениальных
С тобой невидимо слиты:
Сквозь блеск твоих страниц кристальных
Нам светят гениев мечты.
В.Брюсов о Библии
«Смирись, гордый человек, потрудись, праздный человек»
Ф.Достоевский
Мета: через числову символіку показати всю складність та глибину роману Достоєвського, роль біблейних мотивів в романі , смисл назви твору
формувати навички самостійної дослідницької роботи;
підвести учнів до розуміння  сенсу назви твору: злочин повинен бути покараним;
прищеплювати уважне ставлення до тексту, виховувати грамотного, думаючого читача.

Домашнє завдання: написати твір «Вихід»
Система уроків з теми «Ф.М.Достоєвський «Злочин і кара» з першого уроку спрямована на розкриття біблейської теми у романі.  Прогнозоване читання оповідання «У Христа на ялинці», яким починається тема, дає можливість ввести учнів у світ письменника. На думку автора важливо розкрити психологічний стан головного героя за допомогою музичних творів сучасної групи «Арія». Метою автора було не тільки прослідкувати злочин, а, що найважливіше, показати як автор проводить свого героя до покаяння. Герменевтичні запитання та завдання допоможуть замислитися над проблемами, які постають у творі. Інтерактивні завдання допоможуть активізувати роботу учнів на уроці, навчать здобувати інформацію. Учитель сам вибирає, які завдання будуть найбільш ефективними. Рекомендується використання музики групи «Арія» на декількох уроках, так, щоб підготувати до сприйняття презентацій останнього уроку з теми. 
На 7 уроці демонструються 2 презентації: «У пошуках виходу», потім «Выход 1» – після оголошення теми та мети у кінці уроку. За наявністю достатньої кількості комп’ютерів – завдання в групах виконується   на комп’ютері. Скористайтеся  файлом «Завдання». Натискуючи на номер групи – діти вибирають варіант відповіді. Із завданням учні знайомляться на уроці. Після виконання відповіді озвучуються. Якщо техніки немає – завдання роздаються на папері, можливо демонструвати їх на мультимедійній дошці. 

Використані матеріали з уроків:
1.       Шемчук М.Н. МОУ «СОШ №42» г. Норильськ
2.     В.О. Мухін Вивчення зарубіжної літератури у 10 класі «Веста» 2004
3.     Н.Буренко, вчитель зарубіжної літератури ЗОШК 6 м.Костополя
4.       Байдакова Тетяна Борисівна «Щоб душа була жива...»
5.       Золотарьова И. В. Михайлова Т. И. Поурочні    розробки по літературі. 10 клас II півріччя. -    М.: ВАКО, 2003.
6.       Сычев Б. П. Твір - аналіз епізоду.    //Література в школі. - 2003. - № 9. - С. 33 - 37.
7.       Павлова Н. И. Аналіз епізоду. // Література в   школі. - 2003. - № 7. - С. 27 - 28.
8.     Волгин И.Л. Родиться в России: Достоевский и современники: Жизнь в документах. М. , 1991.
9.     Бахтин М. Вопросы литературы и эстетики.М, Художественная литература, 1975

На другому засіданні учителем зарубіжної літератури Троянської ЗШ І-ІІІ ступенів Бак С.К. була представлена робота з прогнозованого читання притчі П.Коельо «Різдвяна казка» у 11 класі
За допомогою прогнозованого читання дослідити жанр твору, дати поняття про ризому, симулякр на прикладі притчі, показати як автор використовує елемент гри з жанром; показати багатозначність віртуального світу, створеного автором; вчити аналізувати постмодерністський твір. Даний твір малої форми можна використати як приклад з вивчення постмодернізма у 11 класі. Прогнозоване читання дає можливість крок за кроком дослідити особливості методу постмодернізму. Притча малої форми дозволяє за короткий час дати поняття доволі складної теми.
Роботу з притчею можна провести у 5 класі після вивчення казок. Потрібно звернути увагу на присутність елементів казки.
У 8 класі потрібно знову повернутися до цієї притчі після вивчення Біблії. На цьому уроці потрібно звернути увагу на біблійні мотиви. У такому разі в 11 класі вивчення притчі можливе на більш високому рівні – філософському, культурологічному. Можливе використання комп`ютерної техніки – це і зображення ліванського кедру, й історичні місця, які згадуються у творі, й біблійні картини, й портрет письменника і т.і.
Отже, використання прогнозованого читання  творів малої форми перед вивченням великого за об’ємом  твору  чи теоретичної теми, дає можливість залучити дітей до активного обговорення, до кращого засвоєння матеріалу. Викликає інтерес до предмету використання інформаційно-комунікативних технологій, показ презентацій допомагає увійти в емоційну сферу твору, розвиває уяву, викликає у учнів бажання поділитися враженнями, знайти інші матеріали, ще раз зазирнути у текст.


Керівник районної творчої групи учителів зарубіжної літератури старший учитель зарубіжної літератури вищої кваліфікаційної категорії  Троянської ЗШ І-ІІІ ступенів Бак Світлана Костянтинівна


Районна творча група  учителів зарубіжної літератури
У 2009-2010 н.р. буде працювати над проблемою

Використання краєзнавчого матеріалу у викладанні літератури ”.

Районна творча група  ставить  такі  основні  завдання  на  2009-2010  навчальний  рік:

            1.  Спрямувати  роботу  на  забезпечення  високого  рівня  викладання  зарубіжної  літератури,  формування  в  учнів  практичних  умінь  і  навичок.
             2.  Навчати  школярів  користуватися  всіма  багатствами  мовних  засобів,  формувати  у  школярів  уміння  і  навички  зв’язного  усного  і  писемного  мовлення.
             3.  Забезпечувати  засвоєння  учнями  орфографічних  та  граматичних  норм  української  літературної  мови.
             4.  Розробити методичні матеріали з використанням краєзнавчого матеріалу у викладанні зарубіжної літератури.
             5.  Систематично  знайомитися  та  впроваджувати  в  практику  сучасні  освітні  технології  та  інновації.
             6.  Регулярно  проводити  огляд  новинок  методичної  та  художньої  літератури,  періодичних  видань.
             7.  Активізувати  позакласну  роботу  з  навчальних  предметів,  розвиваючи  при  цьому  творчі  здібності  учнів.
             8.  Проводити  індивідуальну  роботу  з  обдарованими учнями, використовуючи краєзнавчий матеріал, інформаційно-комунікативні технології 
            9.  Використовуючи  різні  засоби,  форми  і  методи  навчання,  виховувати  в  учнів  любов  до  рідної  мови,  повагу  до  культури  і  традицій  свого  народу,  інших  народів  світу.
             10. Організувати  екскурсії у м.Київ з метою збору матеріалів до проекту «Булгаков і Київ»





Звіт роботи
Голованівської районної творчої групи
учителів зарубіжної літератури за 2006-2007 рр
І засідання творчої групи „Використання комп’ютерних технологій у викладанні зарубіжної літератури” проходило у Троянській ЗШ І-ІІІ ступенів. Учитель зарубіжної літератури Бак С.К. провела інтерактивний семінар з теми, показала урок позакласного читання за допомогою комп’ютерних технологій „Сапфо”, ознайомила з матеріалами факультативного комп’ютерного курсу „Міфи народів світу”, з тестовою системою „Test W

ІІ засідання у формі круглого столу „Викладання літератури за новими програмами. 5 клас” відбулося у Голованівській ЗШ І-ІІІ ступенів.
Рекомендації психолога щодо роботи з учнями 5 кл
1.     Вивчити майбутній 5 клас ( розмови з класоводом, відвідування уроків, спостереження)
2.     І місяць навчання (вересень) користуватися методикою початкової школи, потім поступово вводити свою методику навчання.
3.     Враховувати індивідуальні особливості колективу та дитини.
4.     Використовувати інтерактивні форми роботи.
5.     Виховувати почуття дорослості.

Підручники з  зарубіжної літератури у 5 класі.
1.     У класі повинен бути підручник одного автора, який відповідає програмі.
2.     Бажано мати методичний посібник, посібник з додаткового читання, матеріали поурочного планування.
3.     Методичний комплект повинен бути поповнений ППЗ із зарубіжної літератури.
4.     Потрібно прийти до єдності щодо підручників.
5.     На думку творчої групи, підручник Ю.Ковбасенка більш зручний для роботи на уроці. Тексти у цьому підручнику більш повні, немає зайвої інформації. Не вистачає словника на тій же сторінці, де є незнайоме слово.
6.     Підручник Є.Волощук  багатше ілюстрований, краще оформлений. Але має багато зайвої інформації, яка відволікає дітей. Твори дуже скорочені.

На ІІІ засіданні творча група розробили рекомендації щодо вивчення теми „Оскар Уайльд „Портрет Доріана Грея” 10 клас
На вивчення творчості О. Вайльда відводиться 5 годин. Перший урок –
ознайомлення з життям і творчістю письменника, розкриття його естетичних переконань, коментоване читання та обговорення передмови до роману «Портрет Доріана Грея». Інші 4 уроки Кравець Т.Д. розподілила наступним чином.
Урок 1 «Портрет Доріана Грея» - пам'ятка декадентської доби.
   Висвітлення ідей естетизму в творі.
  Красота хороша, только когда
она сама себя не замечает
   В. Ключевский
Д./З. Дібрати цитати, підготуватись
 До характеристики образів
  Доріана, Безіла, лорда Генрі.

Урок 2.   Втілення аспектів естетизму в образах Доріана Грея, лорда
Генрі, художника Безіла.
( Чи врятує краса світ?)
Красо! Чи з неба ти,
        Чи з темної безодні?
  …………………….
        Це байдуже…
  Щоб лиш тягар життя
……………………
   Зробила легшим ти,
     Ш. Бодлер
  А всесвіт менш гидким!
Д./З.  Написати мініатюру на тему:
«Краса і мораль».     

Урок 3.   Етико – філософський сенс центрального конфлікту
краси й  моралі.
    У справжнього таланту два плеча:
      одне – етика, друге – естетика.
   Якщо етика надто підіймається, то
естетика опускається, тож талант
Л. Толстой.

Д./З   1 група – підібрати цитати «Історія портрета»
2 група -  «Історія душі».
Урок 4.   Символічні значення портрета. Елементи імпресіоністської
техніки.
( Історія одного портрета )

Мистецтво подібне рентгенівському
  промінню.
  С. Міхоелс
Свою систему уроків запропонувала учитель зарубіжної літератури
 Перегонівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Баранова К. К.

Урок № 1. Оскар Уайльд та його теорія естетизму. Поняття про інтелектуальний роман.
Мета :  дізнатися про життя і творчість О.Уайльда, зробити  висновок щодо його естетичних поглядів; розвивати літературознавчу ерудицію.
Тип уроку :  урок – дослідження.

Урок № 2 - 3. Духовна деградація особистості в романі О.Уайльда «Портрет Доріана Грея». Сходинки пороку головного героя.
Мета :  простежити життєвий шлях героя роману, зрозуміти, що   філософія насолоди не може заповнити духовний світ людини.
Тип уроку :  формування вмінь та навичок аналізу художнього   тексту.

Урок № 4.  Філософія життя, краси, насолоди і мистецтва в романі О.Уайльда.
Тип уроку :  формування вмінь та навичок асоціативного аналізу художнього тексту.

Урок № 5.  Урок – дискусія «Що ж є краса?» (Конфлікт моралі в романі).
Мета :  проаналізувати ідейний зміст твору, розвивати                                  нестандартне мислення учнів.

Завершити вивчення творчості Оскара Уайльда з уроку прогнозованого читання філософської казки „Хлопчик і Велетень” запропонувала учитель зарубіжної літератури Троянської ЗШ І-ІІІ ступенів Бак С.К
Мета такого уроку:
визначити смисл казки „Хлопчик і Велетень” шляхом прийому прогнозованого читання, розвивати читацьку інтуїцію, вчити впізнавати стиль автора, визначати авторську точку зору у художньому тексті, розвивати навички діалогічного аналізу художнього тексту.
Цей урок можна провести й перед вивченням теми „Оскар Уайльд „Портрет Доріана Грея”. У такому разі вилучаються питання, які стосуються роману, звертається увага на мову, описи природи, парадоксальність письменника. Вилучається робота з визначення автора твору. Таким чином, учнів можна зацікавити, викликати бажання ознайомитися з іншими творами письменника.
На такому уроці доречно використати мультимедійні матеріали: презентації, веб-сторінки тощо. Учитель підготувала презентацію з біографії письменника та асоціативну презентацію до уроку прогнозованого читання. Учитель провела прогнозований урок по казці із використанням мультимедійних технологій у 10В класі Голованівської ЗШ І-ІІІ ступенів.
Гонтарук Т.М. визначила інтерактивні форми роботи, які доречні на уроках з теми: кубування, гронування, творчі завдання (написання синканів), різнорівневе тестування
Система вивчення літературознавчих матеріалів подана у матеріалах П.В.Левченко та у словничку учителя Межирічківської ЗШ І-ІІІ ступенів Кравець Т.Д.
Епоха О.Уайльда в мистецтві – досліджена учителем Голованівської ЗШ І-ІІІ ступенів Горенко Г.С.
Учитель зарубіжної літератури Голованівської ЗШ І-ІІІ ступенів Бондаренко В.С. провела відкритий урок у 10 класі „Етико-філософський сенс центрального конфлікту краси й моралі у романі О.Вайльда “Портрет Доріана Грея”.
Етапи уроку, які пропонує учитель: „Мозковий штурм”, „Попереднє розуміння тексту”, „Робота з назвою твору”, „Аналіз ключових епізодів”, „Робота в групах”.
 ІV засідання було присвячене вивченню літературної балади Адама Міцкевича „Альпухара” У 7 класі
Так, учитель Перегонівської ЗШ І-ІІІ ступенів Баранова К.К. провела відкритий урок по баладі із використанням інтерактивних технологій: робота в групах, гранування, незакінчене речення.
Левченко П.В. рекомендує детальний матеріал з історії написання поеми А.Міцкевича„Конрад Валенрод”, необхідний для розуміння балади „Альпухара”.
Гонтарук Т.М. розробила порівняльний аналіз поеми А. Міцкевича „Конрад Валенрод” та поеми Т.Шевченко „Гайдамаки”. Цей матеріал пропонується на уроки позакласного читання у сильному класі.
Кравець Т.Д. підібрала до кожного уроку з теми „Літературна балада” епіграфи:
Шіллер „Рукавичка”:

                  Гордись достоинством  и честью
                                               Дж.Г.Байрон

              Не станет зайцем тот,
              Кто носит гриву льва.
                            Узбецька мудрість

Безумству храбрых поем мы песню.
                             М. Горький

Честь – дело верное.
                              А. Гайдар

Маєш честь – ти людина,
А без честі  - тварина.
                             Індійське прислів”я

Ф. Війон „Балада прикмет”:

Одна з найвидатніших книг у світі –повсякденне життя.
                             О.Генрі

Людина – найбільша таємниця
                             Ф.Достоєвський

Я знаю, что я ничего не знаю
                                  Сократ

О. Пушкін „Пісня про віщого Олега”:

Історія – це свідок епох, промінь правди життя, пам”яті, послання минулого.
                              Цицерон

Згадайте предків своїх, щоб історія перед нами не згасла.
                              О.Кобилянська

Все, що людині судилося, неодмінно трапляється з нею.
                               Східна мудрість


Уява автора відтворює епоху та її героїв.
                                               В.Скотт

Людина не вічна на цій землі. А діла, які вона залишає по собі –ото корінь життя людського.
                                  І.Цюпа

Коли гине леопард – залишається шкура,
Коли помирає людина – залишається ім”я
                                 Китайське прислів”я

            Быть мудрым значит видеть не только то, что перед ногами,
            но и   провидеть   будущее.
                                   Теренцій

Стівенсон „Вересковий мед”:

Краще вмерти вільним, ніж рабом.
                                  Італійське прислів”я

Жахливий світ, жахливі серця.
                                   О.Пушкін

                  Лучше смерть, но смерть со славой,
                  Чем постыдный в жизни путь.
                                                 Ш.Руставелі

                  Смерть від ганьби урятує.
                                                  А.Міцкевич

                  Кто хочет умереть и победить,
                  Тот редко терпит пораженье.
                                                  П.Корнель

А.Міцкевич „Альпухара”:

                   На устах – усмішка,
                    На язиці – отрута
                                                 Арабське прислів”я

                    Доки людина бореться, вона сильніша
                    за власну долю.
                                                  Е.-М. Ремарк

                      Лиш той життя і волі гідний,
                      Хто б”ється день у день за них.
                                                   Й.В.Гете


                       Для справжньої мужності немає
                       непереборних шляхів.
                                                    Овідій

                       Урок сміливості. Урок гордості.
                       Урок вірності. Урок долі.
                                                   М.Цвітаєва

                        Клянусь, я честно ненавидел!
                        Клянусь, я искренне любил!
                                                    М. Некрасов

                        Чтоб я и, умирая, мог сказать,
                        Что умираю за отчизну-мать.          
                                                     М.Джаліль

                         За родину смерть –
                         продолжение жизни.
                                                      М.Джаліль

                         Герой тот, кто умно и храбро умер,
                         приблизив час победы.
                                                       В.Чуйков

                         И, действуя наперекор преградам,
                         Не уходи с заветного пути.
                                                        М.Огарьов


Бак С.К. підготувала презентацію біографії А.Міцкевича та презентацію до уроку по баладі „Альпухара”. Учитель презентувала нову систему тестів Є.Шестопалова „Test W2”
На кожному засіданні методист відділу освіти Гончарук О.І. знайомила учителів із методичними новинками, бібліографією.
Всі матеріали творчої групи розміщені на електронних носіях та у паперовому варіанті, які знаходяться у  методкабінеті. Планується надрукувати матеріали в окремих брошурах та розповсюдити по школах району.
Керівник Голованівської районної творчої групи
учителів зарубіжної літератури 
Бак С.К.

2007 рік

Творча група учителів зарубіжної літератури працювала над проблемою „Шляхи формування творчого читача”.
 Метою літературної освіти школярів є формування читача, який зможе повноцінно сприймати літературні твори, який буде підготовленим до самостійного спілкування з мистецтвом слова.
Творча група опрацювала теоретичні матеріали з даної проблеми:
Є.В.Волощук, Б.Бегун “Техне майєвтике” , 1997
  “Викладання літератури як мистецтва слова: ЗНАХІДКИ, ПОШУКИ, ПРОБЛЕМИ.” “Всесвітня література”  2001 № 6 стор.20 – 34;
Султанов  Ю.І.“У пошуках засад, адекватних шкільному курсу світової літератури” “Всесвітня література” 2001 № 2,3,4.
 Ненько І.Я. “Викладання літератури як мистецтва слова: зміст і форми...” Всесвітня література 2001 №1 Стор.3
Ісаєва О.О. “Дискусія – один із найефективніших засобів формування читача”  Всесвітня література 2001 № 5 стор20
“Особистісні виміри уроку літератури”  Всесвітня література 2001 №4 стор.11. № 6 стор.20 – 34;
Лавлінський С.А.„Я та Другий”,
Бахтін М.М. „Автор та герой естетичної діяльності”, „Людина у дзеркала”. 

За 2004-2005 н. р. було проведено 2 заняття за темами:

1.     Аналіз та інтерпретація поетичного  тексту

2.     Навчальний діалог як засіб розвитку читача.
Також творча група провела практичні заняття за творами:

1.     Г.Апполінер. „Міст Мірабо”
2.     Харукі Муракамі „Мовчання”

Учителями творчої групи були проведені відкриті уроки:

  1. 1.     Урок „Г.Апполінер. „Міст Мірабо”  Бак С.К. 11- А кл. Побузька ЗОШ
  2. 2.     Урок „Г.Апполінер. „Міст Мірабо”  Гонтарук Т.М.11-Б кл Побузька ЗОШ
  3.    .    Урок прогнозованого читання з кращими учнями та їх учителями, членами творчої групи. (Харукі Муракамі „Мовчання”)   Бондаренко В.С., Бак С.К. Голованівськ

Учителі  обговорили твори, які розглядала обласна творча группа:
Джозеф Кутзее "Бесчестие", Пауло Коельє „Алхімік”
Учителям - словесникам району творча група виробила такі рекомендації:
ü розвивати творчі здібності учня доцільно за допомогою навчального діалогу;
ü вивчати літературу як мистецтво слова;
ü використовувати методику прогнозованого читання;
ü створювати на уроках пошуки змісту художнього тексту, нюансів авторської думки;
ü звернути увагу на такі поняття як художній час та художній простір;
ü організовувати роботу з деталлю;
ü змінити взаємовідносини учителя та учня: учитель повинен давати можливість висловлювати свою думку учням, навіть, якщо вона не подобається учителю, спільна творча робота учителя та учнів сприяє формуванню інтересу до читання;
ü не може бути єдиного прочитання твору, який вивчається;
ü заняття з аналізу художнього тексту проводити у формі дискусій, обміну думками, тільки діалогічний принцип дає можливість активізувати учнів, навчити самостійно мислити, вдумливо читати твори, глибоко їх розуміти; важливим є підбір запитань, на  які відповідь не можна знайти у підручнику, а треба подумати самому, через вдало поставлене запитання можна „розгадати”(М.Бахтин) зміст прочитаного.


Сучасні інформаційні технології  вимагають від учителя  вміння працювати з комп’ютерною технікою. У методичних рекомендаціях щодо викладання зарубіжної літератури стоїть питання використання Інтернет під час підготовки, проведення уроків з літератури. Тому на 2005-2006 н.р. районна творча група учителів зарубіжної літератури ставить перед собою мету ознайомитись із цією проблемою, поділитись досвідом, навчитись використовувати інформацію електронних бібліотек, навчальних сайтів, ППЗ, телешкол тощо. Друге заняття присвячене викладанню зарубіжної літератури у 5 класах. 


Бак С.К. учитель світової літератури Троянської ЗШ І-ІІІ ст

Анализ стихотворения в прозе И.С. Тургенева «Нищий»


  Теория: верлибр, афоризм, цикл.
Ход занятия
1. Вступительное слово
2. Беседа.
·         Как вы понимаете жанр стихотворения в прозе?  В чем его особенность?
·         На что похожи стихи в прозе? (верлибр, афоризм)
·         В чем их сходство с прозой? В чем отличие?
·         Как первоначально назывался цикл?
·         Как вы понимаете термин цикл? (запись в тетрадь)
3. Сегодня мы будем анализировать стихотворение «Нищий». (Текст у каждого на парте)
      Чтение текста учителем.
  1. Беседа по тексту.
·                                 Какова композиция произведения? Из скольких частей оно состоит?
     О чем говорится  в 1-ой части? Во 2-ой?
  • Кто герои? (нищий и лирический герой).
  • Найдите в тексте синонимы к слову нищий.
  • Какова функция эпитетов нищий, дряхлый? (номинативная)
  • Почему в 1-м предложении автор называет нищего дряхлым, а в последнем – несчастным существом? Какое имеет большую нагрузку?
  • Почему появляется «существо»?
  • Какие эпитеты из 1-го абзаца характеризуют старика? (слезливые, воспаленные, шершавые)
  • Почему глаза слезливые, воспаленные, губы шершавые?
  • Почему нет указания на возраст героя?
  • Что вы ощущает, читая «нечистые раны», «шершавые губы»? (мы это ощущаем).
  • Итак, для создания образа героя автор использует эпитет.
  • Какая поэтическая фигура встречается в тексте? (фигура умолчания)
  • О чем она?
  • Что мы слышим в возгласе «О, как….» Что нем звучит?
  • Найдите слово, которое перетягивает на себя все? какой это троп? (метафора)
  • 2 абзац. Какие художественные приемы использует здесь автор для создания образа нищего? (эпитеты, фигура умолчания, однородные определения). Какая часть речи превалирует в 1-ом предложении? (имя прилагательное). Какова его функция?  А во 2-м предложении?
    (глагол). Почему?
·   С какой целью автор использует глаголы  мычит, стонет?
·                          Лирический герой называет себя  Я. Описание нищего дается
     Натуралистично. А есть ли описание лирического героя? Какой он?                       
            Почему нет описания  его внешности?
·                          Л.Г. «стал шарить» у себя в карманах. Зачем? Почему автор использует слово разговорного стиля, не свойственное  человеку светскому?
·                          И опять фигура умолчания. Какова ее цель?
·                          У Л.Г. не оказалось ни  кошелька, ни часов, ни платка – ничего. Это… градация .
·                          Почему даже платка? (Важно просто оказать внимание)
·                          А нищий ждал.  (Антитеза)….Автор создает временное пространство.
·         Нищий протягивает Л.Г. грязную руку. Л.Г. смущен. Чем? Что в нем побеждает?
·         Что такое  сострадание, милосердие?
·         И снова: почему нет описания внешности Л.Г.?
·         «Я крепко пожал…» Что это значит? В какое слово оно обратится? (брат)
·         Почему автор дважды использует слово брат в таком маленьком отрывке?
·         Нищий усмехнулся. Что за этим скрывается? (разочарование)
·         Он стиснул руку Л.Г.и сказал , что это тоже подаяние. Вы согласны? Какое подаяние получил Л.Г? Что он извлек из этой встречи?
·                                 Вывод: тема стихотворения – сострадание, милосердие.
А идея? (Всегда оставайся человеком…)…
Почему произведение называется «Нищий»?
Домашнее задание: сделать письменный анализ стихотворения «Нищий»

Немає коментарів:

Дописати коментар